maxi_ta (maxi_ta) wrote,
maxi_ta
maxi_ta

Ретроспектива-2007. ЛГ. Сняданко. Філософи і Революція-1968. Франція. Нантер-як-Детонатор-Сорбонни.

Вівторок, 13 березня, 2007 року, № 43 (1089)

Символічний обмін і несимволічна смерть Жана Бодріяра

Минулого вівторка в Парижі на 77 році життя помер видатний французький філософ, соціолог і публіцист Жан Бодріяр, який був однією з найпомітніших фігур сучасної гуманітарної науки.

Він походив із покоління французької інтелігенції, світогляд якої сформувався під час знаменитих студентських протестів 1968 року. Тоді Бодріяр викладав філософію в університеті міста Нантер, у студентському містечку якого й виник могутній рух протесту. Незабаром філософ випустив у світ дві свої праці: “Система речей” та “Суспільство споживання”. Він одним із перших почав стверджувати, що не пропозиція виникає відповідно до потреб споживача, а навпаки, потреби людей капіталістичного суспільства штучно підганяються під необхідності виробляти ті чи інші товари. Крім того, Бодріяр розкрив складний механізм споживання як знакової системи.

Згодом учений відійшов від своїх марксистських поглядів і почав пошук власних шляхів аналізу постіндустріального суспільства. Він критикував і плани лівих щодо зміни суспільства, і споживацьку налаштованість частини французької інтелігенції. У світі філософії та соціології Бодріяра називають “гробарем утопій”. У цьому сенсі особливою є його праця “Америка” (1986), у якій соціолог називає США “єдиним реально існуючим первіснообщинним суспільством, яке, тим не менше, належить майбутньому”. Головними темами його досліджень стали віртуальність, симуляція, кіберпростір, гіперреальність, фундаменталізм, глобалізація, права людини.

Бодріяр неодноразово звертавсь і до аналізу ролі сучасних ЗМІ, які він також критикував, одночасно наголошуючи на виникненні нових тенденцій у їх розвитку. У праці “Реквієм для медій” створив відому “антимедійну теорію”, згідно з якою “картини в інтерпретації ЗМІ мають більшу владу над людьми, ніж сама дійсність”, а свобода сучасного суспільства є лише ілюзією. Офіційно проголошувані цінності є нічим іншим, як моделями та симуляціями, які маскують приховані мотивації та пародіюють демократію.

Його погляди часто окреслюють як “гіперкритицизм – тотальну надкритичну критику”.

За першою освітою Жан Бодріяр був германістом, студіював у Сорбонні й навіть пробував свої сили в ролі літературного критика та перекладача (перекладав Фрідріха Гьольдерліна та Петера Вайсса). Згодом вивчав філософію та соціологію в Нантері, де захистив кандидатську дисертацію та викладав.

Одна з найважливіших праць філософа “Символічний обмін і смерть” побачила світ 1976 року, саме її вважають основною філософською працею постмодерної доби. Серед інших відзнак колоритною є нагорода для ЗМІ від концерну “Сіменс”, яку Бодріяр отримав разом із Пітером Грінуеєм 1995 року. До останку Бодріяр викладав теорію ЗМІ та культурологію в Європейській вищій школі Швейцарії. Крім філософії, соціології та літературознавства, Бодріяр активно займався фотографією.

Наталка Сняданко,
письменниця, мешкає у Львові

Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments